#стаття_MBP
Готуємо ідеальний договір. Особливості вчинення безпечних правочинів
Майже немає людей, які б жодного разу в житті не укладали договору, і точно ви не зустрінете юриста, який би не розробляв цей документ. Розробка договору – це свого роду мистецтво. І ось добірка практичних порад, які допоможуть наблизити ваші творіння до ідеалу.
Софія Тодеренчук
Переконана, що майже немає таких людей, які б жодного разу у своєму житті не укладали договору, і точно ви не зустрінете юриста, який би не розробляв цей документ.

У своїй практиці бачила різні договори: одні захоплюють, інші обурюють своєю нелогічністю (і не тільки), деякі – веселять.

На моє переконання, розробка договору – це свого роду мистецтво, а кожний такий документ – шедевр, який має врегулювати питання сторін і точно не нашкодити їм (принаймні, вам або вашому клієнту).

У цій статті я зібрала декілька практичних порад, які, сподіваюся, допоможуть читачам наблизити свої творіння до ідеалу.
Щодо назви, дати та місця укладення договору:

  • Використовуємо назву, яка передбачена чинним законодавством. Назва повинна відповідати змісту договору.

Пам'ятайте! З 2004 року ми угод не укладаємо!!!

  • В договорі зазначаємо дату його підписання. При цьому ця дата не завжди є датою, з якої договір вважається чинним.
  • Якщо виникає питання щодо місця укладення договору (наприклад, сторони зареєстровані у різних містах тощо), зазначаємо той населений пункт, де фактично відбулося підписання договору.
Відомості, що повинна містити вступна частина (преамбула):

  • Щодо фізичних осіб та фізичних осіб-підприємців зазначаємо: ПІП, РНОКПП, місце прописки (паспортні дані за бажанням або у випадку відсутності РНОКПП).
Якщо особа діє як ФОП не забудьте про це вказати!

  • Для юридичних осіб: назву юридичної особи, код ЄДРПОУ, адресу місцезнаходження, хто і на підставі чого діє від імені юрособи.
Щодо предмету договору:

  • Чітко сформулювати предмет вам допоможе відповідна стаття кодексу (залежно від різновиду договору).
  • Предмет повинен відповідати КВЕДам сторін (особливо, якщо сторона договору на єдиному податку, адже у протилежному випадку негативні наслідки для неї не за горами). Перевіряємо систему оподаткування, наявність ліцензії (якщо вона необхідна для конкретного виду діяльності).
В цьому розділі також зазначаємо:

  • місцезнаходження нерухомого майна, документи, які підтверджують право власності на майно (договори оренди);
  • документи, що підтверджують якість товару (поставка);
  • визначення понять, що зустрічаються в договорі (якщо їх багато, виносимо у інший розділ, який називаємо: «Поняття, що використовуються у цьому Договорі», такий розділ розміщуємо перед предметом).
Цей перелік не є вичерпним.

Щодо порядку здійснення замовлення, поставки товару:

  • Максимально детально описуйте кожний крок: як відбувається замовлення, як узгоджується кількість, в який термін поставляється товар з моменту замовлення, чиїм транспортом.
  • Уникайте формулювання: «всі питання узгоджуються між Сторонами в телефонному режимі». Якщо ви потрапите з таким договором в суд, очевидно, що доказів узгодження питань у телефонному режимі у вас не буде.
Щодо ціни договору, порядку розрахунків:

  • Залежно від того, якою стороною ви є, чи яку представляєте, намагайтеся «пропхати» передплату чи післяплату.
  • Чітко прописуйте строк, в який має здійснюватися оплата.
  • Рекомендую зазначати, що вважається моментом оплати: списання коштів з рахунку чи зарахування на відповідний рахунок.
Якщо ви або ваш клієнт — покупець, важливо прописувати наступні умови:
Розрахунки за поставлений товар здійснюються Покупцем наступним чином:

  • шляхом безготівкової оплати 80% вартості товару протягом десяти робочих днів з моменту здійснення поставки;
  • шляхом безготівкової оплати 20% вартості товару протягом десяти робочих днів з моменту успішної реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Щодо значних правочинів:

  • Перевіряйте контрагента: чи для нього договір, що укладається, не є значним правочином. Інакше, він може бути визнаний недійсним — таким, що не відповідає вимогам закону (ст. ст. 203 і 215 ЦК України).
Відтак рекомендовано в договорі писати наступний пункт:
Сторони підтверджують, що на момент підписання, цей договір не є значним у розумінні ст. 44 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» № 2275 від 17.02.2018.
Щодо електронних копій документів:

В час, коли технології максимально розвинені, з метою полегшення роботи, пропоную прописувати в договорах наступні пункти:
  • Сторони погодили, що документи (замовлення, рахунки, видаткові накладні, сертифікати про якість Товару тощо), передані шляхом факсимільного або електронного зв'язку однією зі Сторін іншій Стороні, мають юридичну силу нарівні з оригіналами до моменту фактичного обміну оригіналами документів.
  • Формування документів для виконання цього Договору здійснюється з застосуванням положень Закону України «Про електронні довірчі послуги» та чинного законодавства України.
  • Сторони домовилися про те, що при виконанні умов Договору будуть здійснювати документообіг, в формі електронних документів, для підтвердження описаних в них господарських операцій з використанням системи «М.Е.Dос» та кваліфікованого електронного підпису.
Інші важливі нюанси:

  • Штрафні санкції: не хвилюйтеся, що для контрагента їх буде забагато (все одно будуть намагатися зменшити);
  • Розділ «форс-мажор» практично ніхто не читає, тому туди можна «запхати» навіть смерть пса. Якщо сторона контрагента дочитається — маєте справу з хорошим юристом.
  • Якщо важливо працювати з контрагентом довго — пропишіть автоматичну пролонгацію.
  • Якщо це міжнародний договір — пропишіть, яким законодавством він регулюється.
  • У реквізитах Сторін, окрім усталених, вказуйте адресу електронної пошти (особливо, якщо в договорі прописуєте можливість її використання).
  • Важливо прописувати обов'язок для Сторін повідомляти одна одну про зміну їх реквізитів.
  • Якщо у договорі є посилання на додатки, переконайтеся, що вони додані до договору.

Для прикладу (витяг з договору):
Поставка здійснюється згідно з графіком поставок.
А графіка ніде немає.

  • Не прописуйте у договорі завідомо не чинні положення (ну хіба з метою тиску на контрагента або «по приколу»).
Недавно зустріла у запропонованому договорі таке положення:
За умови виконання п.4.4. Договору операція купівлі-продажу Товару вважається здійсненою і не підлягає оскарженню у судовому порядку.
  • Не допускайте суперечностей в договорі:
п.5.1. Розрахунок проводиться шляхом оплати 100% вартості товару протягом 30 днів з моменту отримання товару.

п.5.2. Покупець повідомляє продавця про фактичне здійснення передоплати протягом наступної за цим доби.

  • Не допускайте у договорі неточностей:
If any sales quotas apply to You, they will be listed in Attachment 1, and updated from time to time.

You are not authorized to appoint any type of subagent unless You make a request in writing in advance and We reply in writing consenting to Your request.
Технічні рекомендації:

  • Не копіпастіть договори з GOOGLE. Не думайте, що юристи, які виклали там своє творіння, розумніші за вас. Якщо ви не юрист – зверніться до нього.
  • Якщо ви зазначили, що Товар – це… надалі у тексті в розумінні «Товар» ви не можете вживати продукція, кури, засоби (інші слова, які вам пасують). Уніфіковуємо поняття!!!
  • Якщо ви зазначили: «надалі за текстом – Договір», в такому разі далі за текстом тільки — Договір (і з великої букви), а не: «договір», «Договір поставки» тощо.
  • Посилаючись на певний пункт договору перевірте, чи в тому пункті і на далі саме та інформація, на яку ви хочете послатися.
Наприклад:
19.3. If the reseller does not fulfill the payment terms in accordance with paragraph 16.

16. Nothing in these Reseller Terms prevents You from carrying or servicing products similar to Our Products. You are, however, required to disclose to Us all other products You sell when You first sign these Reseller Terms and then update Us as You put new products into Your inventory. You are also required to notify Us before You accept any type of franchise, distributorship or reseller appointment. During the Appointment Term and for twelve (12) months after it ends, You will not directly or indirectly solicit or encourage Our employees, Our other Authorized Resellers and Authorized Servicers, representatives or Our customers (including Customers) to terminate their relationships with Us.
  • Всі цифри в договорі додатково зазначаються прописом: 10 000,00 (десять тисяч, 00) гривень.
  • Зазначаючи строки в днях, уточніть, чи ви маєте на увазі календарні чи робочі.
  • Застосовуйте автоматичну нумерацію.
  • Використовуйте нижні колонтитули на кожній сторінці із назвою сторін.
  • Сторінки мають бути пронумеровані.
  • Пишіть просто, зрозуміло.
  • Дотримуйтесь природного порядку слів у реченні.
Наголошую для юристів:

  • Пам'ятайте, хто ваш клієнт. Умови договору мають бути максимально вигідні саме для нього. Прислухайтесь до потреб клієнта!
  • Клієнт не є юристом, ризики виявити повинні саме ви!
  • Складаючи договір, уявіть, що ви з цим документом вже захищаєте інтереси клієнта в суді.
  • Укладаючи формальний договір між партнерами, не ставтесь до нього халатно. Не виключено, що через місяць вони стануть запеклими ворогами, а ви представлятимете одного з них.
  • Перед надсиланням договору вичитайте його стільки разів, скільки буде достатньо для того, щоб там не було помилок. Будьте уважні!
  • Не знаєте граматики – пишіть простими реченнями, купіть собі правопис і студіюйте на вихідних. Юрист не повинен писати з помилками!!!
Пам'ятайте! Ваш документ – не тільки ваше лице, а й лице компанії!

Не забудьте підписатися, аби отримувати наші новини першими:
ТОВ "Юридична компанія "Мейн Бізнес Партнер"
+38 032 297 56 26
info.mbplawyers@gmail.com
код ЄДРПОУ: 42414243
79008, м. Львів, площа Ринок, 20/3
Made on
Tilda