Податкові перевірки: топ-5 змін, про які ви повині знати

Розбираємось, яким чином Закон України №466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» вплине на бізнес саме в частині проведення перевірок.
Марина Степанюк
Всім відомий та широко обговорюваний законопроект №1210 про боротьбу з ухиленням від сплати податків не так давно набув чинності (23.05.2020 р.).

Давайте розберемось, яким чином Закон України №466-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (надалі – Закон) вплине на бізнес саме в частині проведення перевірок.
В чому ж полягають основні суттєві зміни?
1
По-перше, податківцям звужено строки щодо подання запиту на отримання копій документів під час проведення перевірок
Запит повинен подаватись посадовою (службовою) особою контролюючого органу не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати закінчення перевірки (п. 85.4 ст. 85 ПКУ).

В разі порушення цього обов'язку платник податків має право звернутися до контролюючого органу з заявою про зупинення проведення перевірки (на строк не менше ніж на п'ять робочих днів).
2
По-друге, новий Закон передбачає можливість для платників податків поновити пропущені строки на оскарження рішень в адміністративному порядку
Це здійснюється шляхом подання скарги разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку або зазначивши про це просто у самій скарзі протягом шести місяців з дати закінчення строку на її подання.
3
По-третє, Закон розширив права контролюючого органу
Зокрема, це стосується права отримувати пояснення від роботодавців та/або їх працівників, та/або осіб, праця яких використовується без документального оформлення, під час проведення перевірок, предметом яких є дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) тощо.
4
По-четверте, оновлено порядок оформлення органами ДПС податкових повідомлень-рішень
А також створено Єдиний реєстр прийнятих податкових повідомлень-рішень

Так, зокрема в ППР має бути обґрунтовано виявлені порушення та зазначено детальний розрахунок штрафних санкцій.
5
По-п'яте, зміни стосуються строків давності
Розширено підстави для зупинення відліку строків давності.

А саме: згідно із законом заборонено проводити перевірку; податківцями зупинено, продовжено, перенесено строки проведення перевірки; контролюючий орган не може провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов'язань платника податків з підстав, визначених Законом (п. 102.3 ст. 102 ПКУ).

А також збільшено строки давності до 7 років (2555 днів), в межах яких можливе проведення перевірки та визначення сум грошових зобов'язань, виключно по перевірках ПДФО та ВЗ.
Крім того, новий Закон передбачає такі зміни:
1
Обмежено можливість вносити зміни до плану-графіка документальних планових перевірок
Тепер допускаються зміни не частіше одного разу в першому (перевірка може бути розпочата не раніше ніж 1 липня поточного року) та одного разу в другому кварталі відповідного року ( перевірка може бути розпочата не раніше ніж 1 жовтня поточного року). Окрім випадків, коли зміни пов'язані зі змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок (п. 77.2 ст. 77 ПКУ).
2
Змінено порядок розгляду заперечень платників податків та винесення ППР
Для цього створюється постійно діючий колегіальний орган контролюючого органу —Комісія з питань розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок. Ця комісія розглядає матеріали перевірки протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання заперечень до акта перевірки.

Уточнено строки сплати суми грошового зобов'язань визначеного за результатами перевірки — такі тепер складають 10 робочих днів (замість «календарних», як було раніше).
3
Розширено перелік підстав про проведення документальної позапланової перевірки
До підстав про проведення документальної позапланової перевірки виключено таку підставу, як «отримано судове рішення суду (слідчого судді) про призначення перевірки, винесену ними відповідно до закону» (пп. 78.1.11 п. 78.1 ст.78 ПКУ).

Хоча, варто зазначити, це суттєво не змінює обставин справи, оскільки за цією підставою позапланові перевірки майже не проводилися.
4
Зміни щодо заходів примусового стягнення
Вони можуть бути застосовані до платника податків не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (раніше було 60 календарних днів).

Не забудьте підписатися, щоб отримувати всі матеріали першими
ТОВ «Юридична компанія «Мейн Бізнес Партнер»
+38 (032) 297 56 26
+38 (068) 378 37 60
info@mbusinesspartner.com.ua
код ЄДРПОУ: 42414243
м. Львів, площа Ринок, 20/3, 79008
м. Київ, проспект Перемоги, 24, офіс 125, 04116, БЦ «Smart Plaza Polytech»

Made on
Tilda