Спекуляції на ліках у час пандемії: бути чи ні

Вітчизняне законодавство зазнало низки змін у зв'язку із запобіганням поширенню COVID-19. Більше тижня український бізнес перебуває в процесі адаптації до умов карантину. Розглянемо питання законодавчого контролю над необґрунтованим збільшенням вартості окремих видів лікарських засобів.
Євген Голинський
Вітчизняне законодавство зазнало низки змін у зв'язку із запобіганням поширенню COVID-19. Більше тижня український бізнес перебуває в процесі адаптації до умов карантину. Сьогодні розглянемо питання законодавчого контролю над необґрунтованим збільшенням вартості окремих видів лікарських засобів.

18 березня 2020 року Президент України підписав Закон № 530-ІX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Закон № 531-ІX «Про внесення змін до деяких законів України, спрямованих на підвищення доступності лікарських засобів, медичних виробів та допоміжних засобів до них, які закуповуються особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров'я».
Перейдемо до аналізу прийнятих законів:
Законом № 530-ІX передбачається, що Уряд в межах своїх повноважень має забезпечити контроль за цінами на лікарські засоби, товари медичного призначення та соціально значущі товари. Однак чіткого механізму такого контролю в нормативно-правовому акті не згадується.
На офіційних вебсторінках Міністерства охорони здоров'я та Кабінету міністрів України відсутні нормативні акти щодо виконання норм вищезгаданого закону.

На практиці це означає, що ціноутворення лікарських засобів та державний нагляд відбуватимуться в усталеному порядку через уповноважені органи влади, серед яких, зокрема, Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, а також Антимонопольний комітет України.

Постановою Кабінету міністрів України № 426 від 03.04.2019 року зазначено, що МОЗ України визначає перелік лікарських засобів, шляхом встановлення граничних оптово-відпускних цін на них на основі цін на лікарські засоби, зареєстровані в Республіці Польща, Словацькій Республіці, Чеській Республіці, Латвійській Республіці, Угорщині (далі - референтні країни).

Відповідно до офіційних інтернет-джерел МОЗ України, станом на зараз відсутні нові накази щодо затвердження переліку (реєстру) гранично-відпускних цін на лікарські засоби, останній наказ, що стосується такого переліку датований 03.01.2020 року. Так, повноваження щодо запобігання та контролю за необґрунтованим підвищенням цін на медичні препарати належать, зокрема, і до компетенції місцевої влади.
Отже, у Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (№ 530-ІХ) відсутні дієві обмеження щодо збільшення вартості лікарських засобів в умовах карантинного режиму.
Законом № 531-ІX внесено зміни до Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров'я», зокрема доповнено ст. 79-1 «Договори керованого доступу», якою передбачено, що договір керованого доступу має передбачати умови щодо ціни на лікарські засоби, за якою заявник зобов'язується постачати лікарські засоби на територію України протягом строку, визначеного договором керованого доступу. У такий спосіб законодавець пропонує запобігати завищенню цін шляхом обґрунтування суб'єктом господарювання ціни на той чи інший лікарський засіб.
Висновки:
На сьогодні законодавець не передбачив дієвого механізму контролю над завищеними цінами на лікарські засоби під час карантинного режиму.

Зараз спостерігається різке підвищення вартості на лікарські засоби, товари медичного призначення через утворення широкого попиту серед населення.

Разом із тим у Верховні Раді вже зареєстрований законопроєкт про посилення відповідальності за недобросовісне підвищення цін та спекуляції. Як убачається з тексту проєкту закону № 3253 від 20.03.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо протидії ціновим спекуляціям на товари, послуги, роботи першої необхідності недобросовісними суб'єктами господарювання під час правового режиму надзвичайного стану, воєнного стану або карантину в Україні)» законодавець пропонує доволі жорстку адміністративну, а в окремих випадках і кримінальну відповідальність за спекулятивну діяльність із лікарськими засобами під час карантину.
Отже, у першій реакції законодавчої влади на поширення СOVID-19 у вигляді двох законів № 530-ІX та № 531-ІX від 17.03.2020 р. не виявлено конкретного правового запобіжника недобросовісному завищенню вартості окремих лікарських засобів під час карантинного режиму.

Натомість Верховною Радою України вже зареєстровано проєкт закону, яким передбачаються зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінальний кодекс України в частині посилення відповідальності за спекулятивні дії з медичними препаратами під час карантину.

Не забудьте підписатися, щоб отримувати всі матеріали першими
ТОВ «Юридична компанія «Мейн Бізнес Партнер»
+38 (032) 297 56 26
+38 (068) 378 37 60
info@mbusinesspartner.com.ua
код ЄДРПОУ: 42414243
м. Львів, площа Ринок, 20/3, 79008
м. Київ, проспект Перемоги, 24, офіс 125, 04116, БЦ «Smart Plaza Polytech»

Made on
Tilda