Внутрішні вантажні перевезення в умовах стримування COVID-19

Заходи, спрямовані на протидію COVID-19, стали серйозним викликом для перевізників. Транспорт є однією з найголовніших галузей суспільного виробництва, а згідно з Конституцією засади використання та експлуатації транспорту визначаються лише законами. Чим же, враховуючи важливість цієї галузі, викликані складнощі у діяльності перевізників?
Сергій Ковалюк
Те, що раніше було щоденною операцією, яка спрацьовувала як годинниковий механізм, зараз стало пошуком креативних рішень та обхідних шляхів.
Нік Біті, президент компанії «Yellowhammer Logistics»
Заходи, спрямовані на протидію розповсюдженню хвороби COVID-19, стали одними з найсерйозніших викликів для перевізників за весь період незалежності України. Водночас транспорт є однією з найголовніших галузей суспільного виробництва, а згідно з Конституцією України засади використання та експлуатації транспорту визначаються лише законами.

Так, виникає закономірне питання: чим, враховуючи важливість цієї галузі, викликані складнощі у діяльності перевізників?
Насамперед, слід визначити, наскільки взаємодія між суб'єктами, які регулюють сферу перевезень в умовах карантину, та перевізниками, налагоджена.
Законодавство, що врегульовує відносини між суб'єктами владних повноважень в період дії карантину та перевізниками, умовно можна розділити на три категорії.
1
До першої категорії відносяться постанови Кабінету Міністрів України, якими до 24 квітня 2020 року на всій території України, зокрема:

  • встановлено карантин;
  • встановлено режим надзвичайної ситуації;
  • зобов'язано обласні державні адміністрації та Київську міську державну адміністрацію створити на в'їздах і виїздах на/з території областей контрольно-пропускні пункти;
  • передбачено умови та обмеження діяльності компаній.
Також до цієї категорії можна віднести рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Комісія забезпечує координацію діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, пов'язаної із забезпеченням техногенно-екологічної безпеки, захистом населення і територій від наслідків надзвичайних ситуацій, організаційних заходів запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і реагування на них.

2
До другої категорії відносяться рішення місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.

З метою подолання наслідків надзвичайних ситуацій, вони утворюють регіональні та місцеві комісії з питань техногенно-екологічної безпеки. В умовах карантину діюче законодавством наділяє ці органи широким колом повноважень, зокрема:

  1. установлювати особливий режим в'їзду на територію карантину та виїзду з неї громадян і транспортних засобів, а у разі необхідності — проводити санітарний огляд речей, багажу, транспортних засобів та вантажів;
  2. установлювати особливий порядок проведення профілактичних і протиепідемічних, у тому числі дезінфекційних, та інших заходів;
  3. створювати на в'їздах і виїздах із території карантину контрольно-пропускні пункти, залучати в установленому порядку для роботи в цих пунктах військовослужбовців, працівників, матеріально-технічні та транспортні засоби підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, частин та підрозділів центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах оборони і військового будівництва, охорони громадського порядку.
Крім вищезазначеного, місцеві державні адміністрації під координацією Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, мають право, зокрема:

  1. організовувати роботи із локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів;
  2. запроваджувати обмежувальні протиепідемічні заходи, обсервацію та карантин;
  3. здійснювати дезінфекційні заходи в осередку зараження, знезараження суб'єктів господарювання, та санітарної обробки населення;
  4. забезпечувати безпеку та сталу роботу транспортної інфраструктури;
  5. створювати регіональні та місцеві комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій.
У разі виявлення фактів захворювання на інфекційні хвороби, що мають міжнародне значення, або виникнення загрози зараження такими хворобами та їх поширення обласні, Київська міська держадміністрація за поданням відповідних головних державних санітарних лікарів можуть запроваджувати у межах своїх повноважень на відповідних територіях або об'єктах особливі умови та режим праці, навчання, пересування та перевезення з метою запобігання зараженню, поширенню і ліквідації зазначених хвороб.
3
До третьої категорії законодавчих актів відносяться рішення регіональних і місцевих комісій з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

У режимі надзвичайної ситуації регіональні та місцеві комісії мають право, зокрема, організовувати роботу з локалізації або ліквідації надзвичайної ситуації регіонального та місцевого рівня.
Отже, повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій переплітаються; єдина процедура погодження між різними суб'єктами владних повноважень обмежувальних заходів відсутня.

Ці проблеми призводить до затягування процесу встановлення нових обмежувальних заходів на місцевому рівні або ж, навпаки, до їх встановлення без погодження з вищими органами.

Тим більше відсутнє паралельне погодження нових змін з представниками бізнес-спільнот та належне інформування перевізників про нові умови проходження контрольно-пропускних пунктів.
Як складається правозастосовна практика, та які обмеження застосовуються
Станом на 3 квітня 2020 р. контрольно-пропускні пункти встановлено в 21 області та при в'їзді в м. Київ.

Для успішного проїзду окремих з них (зокрема, в Кіровоградській, Сумській областях) необхідно заповнити медико-санітарну декларацію. На усіх контрольно-пропускних пунктах водії зобов'язані пройти медичний огляд з використанням безконтактної термометрії та дезінфекцію транспортних засобів. В окремих контрольно-пропускних пунктах (зокрема, в Чернівецькій області) проїхати дозволяється лише тим вантажним автомобілям, що належать до життєво важливих підприємств.

Водночас, враховуючи кількість суб'єктів, якими затверджуються вимоги до проїзду контрольних пунктів, вимоги не лише відрізняються, але й частина рішень про їх створення не опублікована.
Прогнози та Contra spem spero!
Беручи до уваги ускладнення санітарно-епідеміологічної ситуації, варто очікувати посилення контролю за вантажними перевезеннями.

При цьому дуже важливо, щоб держава сприяла роботі перевізників, адже якщо держава перестане виконувати свої функції із забезпечення правопорядку, економіка буде дестабілізована, анархія на місцевому рівні здатна привести до її руйнування.

Залишається очікувати, що будуть встановлені критерії віднесення товарів та компаній до життєво важливих та єдині загальнодержавні вимоги, що пред'являтимуться до вантажних перевізників на всіх контрольно-пропускних пунктах всередині країни.

Не забудьте підписатися, щоб отримувати всі матеріали першими
ТОВ «Юридична компанія «Мейн Бізнес Партнер»
+38 (032) 297 56 26
+38 (068) 378 37 60
info@mbusinesspartner.com.ua
код ЄДРПОУ: 42414243
м. Львів, площа Ринок, 20/3, 79008
м. Київ, проспект Перемоги, 24, офіс 125, 04116, БЦ «Smart Plaza Polytech»

Made on
Tilda