Закінчення карантину: 3 кроки для абсолютної безпеки вашого бізнесу

Сьогодні, коли вводяться нові карантинні послаблення, стоїть завдання не тільки повернути фінансові показники, які були раніше, а й захистити своїх працівників, виправити помилки в управлінні та організації бізнесу для його безперервного функціонування незалежно від зовнішніх умов.
Іванна Мельничук
Давайте визнаємо: ми були до цього не готовими. Пандемія поставила нас перед глобальними викликами, пов'язаними із падінням економіки, загрозою для здоров'я кожного та назавжди змінила підхід до ведення бізнесу.

Сьогодні, коли вводяться нові карантинні послаблення, дуже важливо реагувати правильно. Адже перед вами стоїть завдання не тільки повернути фінансові показники, які були раніше, а й захистити своїх працівників, виправити помилки в управлінні та організації бізнесу для його безперервного функціонування незалежно від зовнішніх умов.

Фактично весь період від початку карантину та до його закінчення, відновлення активного ведення бізнесу, його подальшого розвитку можна поділити на три етапи:

  1. Екстрене реагування
  2. Адаптивні заходи та збільшення гнучкості
  3. Переоформлення бізнесу
Розберемось, як діяти на кожній із цих стадій.
1

Перший етап

Екстренне реагування
Заходи екстреного реагування запроваджувались у перші тижні після введення карантину. Чим швидше та креативніше проводилась ця робота, тим більше шансів у бізнесу на перехід до другого етапу та його ефективне проходження разом зі своєю командою.

Специфіка окремих сфер бізнесу поставила їх перед різними проблемами та викликами: налаштування віддаленої роботи, погашення заборгованості по кредитах, логістика, безпечні умови праці, скорочення штату чи його доукомплектування, ліквідація чи реорганізація бізнесу.

Головні питання, які стоять перед власниками бізнесу сьогодні: як забезпечити безпеку роботи персоналу; як відновити перервані ланцюги поставок; як досягти нижчої та гнучкішої бази витрат; як зменшити операційні ризики та забезпечити доступ клієнтів.

І це тільки початок, адже, наголошу ще раз, ця ситуація — рушій для змін, і чим швидше бізнес прийме це та почне розробляти та впроваджувати в дію план реорганізації, тим швидше він зможе не тільки вийти із кризи, а й розвинути свою справу.

Ми більше ніколи не будемо такими, як раніше.
2

Другий етап

Адаптивні заходи та збільшення гнучкості
Саме тому зараз, коли почалось ослаблення карантинних заходів, потрібно діяти у два етапи: адаптувати до нових умов роботи кожен сегмент діяльності підприємства та збільшити гнучкість процесів і системи роботи.

Давайте спершу відповімо на запитання: до яких саме змін варто готуватись бізнесу?
Тотальна діджиталізація
Фраза «Якщо вас немає онлайн, то вас не існує» набула більш буквального значення, ніж коли-небудь раніше.

Присутність бізнесу та його активність на просторах Інтернету більше не опція. Ще більше уваги потрібно приділити автоматизації процесів, захисту даних та безперешкодній онлайн-комунікації усіх членів команди.
Активніша співпраця
Якщо в пандемії коронавірусу й можна знайти позитивні сторони, то однією з них є підвищення соціальної відповідальності, запуск численних проектів підтримки медиків, колаборація українських компаній для благодійних цілей.

Цілком ймовірно, що така тенденція збережеться й надалі при веденні бізнесу — більше колаборацій, а як результат — зменшення ризиків, підвищення лояльності клієнтів, спільний розвиток та захоплення нових ринків.
Зміни у поведінці покупців та працівників
Пандемія змінила не тільки процеси, а й моделі поведінки кожного з нас. Ми зробили багато речей вперше. І йдеться не тільки про те, щоб знаходитись на безлюдному Хрещатику в розпал робочого дня чи не користуватись громадським транспортом протягом двох місяців.

Працювати віддалено, купувати онлайн, зустрічатись з колегами у відеочатах та проводити й відвідувати вебінари майже щотижня.

Безперечну перевагу на сьогодні мають ті підприємства, яким вдалося швидко відреагувати на кризу та змінити формат своєї діяльності чи направити виробничі потужності для актуальних у той момент потреб. Збереження робочих місць та захист своїх працівників повинно бути пріоритетом.

А також ті, хто підлаштувався під нові умови ведення бізнесу своїх партнерів, або адаптувався до зручних для клієнтів умов роботи, таким чином підвищив їх лояльність. І сьогодні чи завтра, коли вони відкриють двері свого закладу, будуть переконані у наявності відвідувачів.

Людський фактор відіграє особливо важливу роль у цей період.
Наступне питання, яке варто собі поставити: як бізнесу адаптуватись до нових умов? Тут важливою є кожна складова.

Якщо нас усіх чогось і навчив коронавірус, то це, скоріше за все, — не планувати на довгий період. Проте це не означає, що ви не можете впровадити зміни в роботі компанії.

На жаль, немає універсального плану, який можна крок за кроком втілити для абсолютно будь-якого сегменту ринку чи бізнесу. Проте є аспекти, на які варто звернути увагу, та застосувати з поправками на вашу сферу діяльності.

Гнучкість, чи то як особиста якість, чи характеристика бізнесу, завжди виступала перевагою, сьогодні ж вона критично необхідна для виживання підприємництва.
Створення безпечного простору
Безпека онлайн замовлень, безпечні умови роботи для працівників компанії, безпека відвідувачів — це комплексне питання.

Давайте розіб'ємо його на три частини. Почнемо з роботи над вашими онлайн ресурсами:

  • Якщо ваш бізнес може працювати онлайн, переконайтесь, що ви вжили заходів для захисту даних ваших клієнтів, а також, що ваші сервери можуть витримати навантаження більш активного онлайн попиту;
  • Працівникам, що знаходяться в групах ризику, або не мають можливості працювати в офісі, закладі чи підприємстві, забезпечте віддалений доступ до всіх необхідних ресурсів;
  • Налаштуйте безперешкодну комунікацію, обмін даними та документами усіх учасників команди, незалежно від того, де вони знаходяться.

Безпека працівників та клієнтів тісно пов'язана, тому я вивела спільний список, пункти якого вибірково можуть бути застосовані до вашого бізнесу, залежно від його характеристик:

  • Забезпечення працівників масками, рукавичками та іншими засобами особистого захисту за необхідності;
  • Вимірювання температури тіла працівників при вході на територію підприємства;
  • Безперешкодний доступ працівників до санітайзерів, мила та інших засобів для дезінфекції в офісах, робочих приміщеннях;
  • Регулярна саніфікація приміщень, транспортних засобів та поверхонь;
  • Розміщення робочих місць на безпечній відстані;
  • Постійна комунікація з командою для забезпечення моральної та психологічної підтримки;
  • Встановлення бар'єрів з оргскла чи інших матеріалів, що перешкоджатимуть безпосередньому контакту працівників з клієнтами;
  • Обмеження кількості осіб, що можуть одночасно знаходитись в приміщенні;
  • Надання доступу до приміщень клієнтам тільки за наявності маски;
  • Дезінфекція рук та забезпечення клієнтів одноразовими рукавичками при вході в приміщення;
  • Розміщення місць для чекання чи столиків у закладі на безпечній відстані один від одного, обмеження кількості осіб, що можуть сидіти за одним столом;
  • Маркування безпечної відстані, на якій можуть знаходитись особи у черзі в закладі чи установі;
  • Створення розмітки, що у великих приміщеннях забезпечує рух осіб в одному напрямку.
Налаштування безперебійних поставок
Навіть якщо зараз логістика відновлює свою роботу і через певний час нам буде здаватись, що небезпека переривання поставок позаду, перегляньте їх джерела. Можливо, є сенс обрати як альтернативу ближчі локації, або комбіновану доставку чи навіть звернути увагу на альтернативні методи доставки товарів, що необхідні для функціонування вашого бізнесу.
Вирішення юридичних питань
Якщо спершу вас охопила паніка, потім ви хаотично починали виправляти ситуацію, забезпечуючи працівникам умови для віддаленої роботи, або відправили всіх у відпустку, або так і залишились в стані паніки без чіткого плану дій, то саме зараз варто звернути увагу на правову складову прийнятих на початку локдауну рішень та дій.

Це і трудові, податкові, логістичні питання, договірні відносини, і отримання тих бонусів, які надає держава для бізнесу та ваших працівників тощо.

В Антикризовій програмі ми передбачили для вас питання, що можуть стосуватись виходу із кризи, використання всіх можливостей, які вона дає, для розширення свого бізнесу чи, за необхідності, його скорочення чи ліквідацію.
Робота з клієнтами
Поведінка клієнтів змінилась. Окрім безпеки та постійного контакту з ними, про який я згадувала раніше, забезпечення онлайн доступу до вашого бізнесу є базовим.

Зверніть увагу на поведінку ваших клієнтів, спілкуйтесь з ними ще й для того, щоб зрозуміти зміну їх потреб та вдосконалити сферу своїх послуг чи асортимент товарів.
Вдосконалення фінансової системи
Саме час подбати і про фінансову стійкість підприємства. Зниження бази витрат в довгостроковій перспективі, збільшення ліквідності в короткостроковій, та використання системи планування для подолання спадів і підйомів в середньостроковій перспективі — фундаментальні аспекти, на яких варто зосередитись.

Важливою є правильна комунікація, насамперед між командою, що відповідає за планування фінансових питань та ризиків, з командою, що проводить аудит, та інвесторами, а також працівниками компанії, яким важливо усвідомлювати ситуацію. Навіть якщо це не надто приємні новини, вони кращі, ніж рожеві окуляри чи стан невизначеності, адже зменшують рівень страху та паніки.

Зверніть увагу на програми підтримки бізнесу, передбачені державою. Подбайте про фінансову допомогу для своїх працівників. Незважаючи на те, що карантинні умови ослаблюються, ситуація залишається доволі неоднозначною.
3

Третій етап

Переоформлення бізнесу
Автоматизація усіх можливих процесів компанії; вдосконалення онлайн присутності та безпеки даних; підтримка своїх працівників для утворення найбільш ефективної команди; комунікація з актуальними і потенційними клієнтами; закриття усіх правових та фінансових питань, — переконайтесь, що на третьому етапі виходу із кризи ви закрили всі прогалини, які вона оголила.

Будьте креативними та практичними одночасно, гнучкими та наполегливими, і завжди відповідальними за прийняті рішення.

А про юридичні питання вашого бізнесу подбає команда «Main Business Partner».

Не забудьте підписатися, щоб отримувати всі матеріали першими
ТОВ «Юридична компанія «Мейн Бізнес Партнер»
+38 (032) 297 56 26
+38 (068) 378 37 60
info@mbusinesspartner.com.ua
код ЄДРПОУ: 42414243
м. Львів, площа Ринок, 20/3, 79008
м. Київ, проспект Перемоги, 24, офіс 125, 04116, БЦ «Smart Plaza Polytech»
Made on
Tilda